Ο Λου Μπλουμ (Jake Gyllenhaal) είναι ένας φιλόδοξος και απελπισμένος νέος διψασμένος για δουλειά που ανακαλύπτει τον αδυσώπητο κόσμο του εγκληματολογικού ρεπορτάζ (nightcrawling). Με τη βοήθεια της Νίνα (Rene Russo), της διευθύντριας ειδήσεων ενός τοπικού τηλεοπτικού σταθμού του Λος Άντζελες, θα γίνει πρωταγωνιστής της δικής του ιστορίας, θολώνοντας τα όρια μεταξύ παρατηρητή και συμμετέχοντα.
Η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του σεναριογράφου Νταν Γκίλροϊ είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με φόντο τον νυχτερινό υπόκοσμο του Λος Άντζελες και θεματική την «τηλεοπτική» βία που προβάλλεται από τα δελτία ειδήσεων και καταναλώνεται από τους θεατές. Όλα αυτά στο πρώτο επίπεδο γιατί η ταινία είναι κι ένα σαρκαστικό σχόλιο πάνω στις σύγχρονες εργασιακές συνθήκες που μαστίζουν την post-crisis γενιά στο κυνήγι, όχι ενός θολού πια «αμερικάνικου ονείρου», αλλά της επιβίωσης. Τα λόγια του Μπλουμ στον εργολάβο στην αρχή της ταινίας το κάνουν ξεκάθαρο: «Ξέρω ότι η σημερινή επαγγελματική κουλτούρα δεν έχει να κάνει πια με την πίστη και τη συνέπεια που έδειχνε κάποιος σε μια συγκεκριμένη δουλειά, όπως συνέβαινε στις προηγούμενες γενιές […]Το motto μου είναι το εξής: Αν θες να κερδίσεις το λαχείο, θα πρέπει να βγάλεις λεφτά για να μπορείς να αγοράσεις το λαχνό». Το «job for life» δεν υφίσταται πλέον και η επαγγελματική ανέλιξη έρχεται μέσα από την κυνικότητα και την ατομικότητα που έχει επιβάλλει το νεοφιλελεύθερο μοντέλο.
Οι ταινίες που ασχολούνται με το επάγγελμα του δημοσιογράφου συνήθως αντιμετωπίζουν το επάγγελμα από μια σκοπιά σατιρική. Ταινίες όμως όπως το Μεγάλο Ατού του Billy Wilder και το Δίκτυο του Sidney Lumet αλλά και το The insider του Michael Mann, αποκαλύπτουν τις σκοτεινές πλευρές του κόσμου των media και των ειδήσεων. Σε αυτή τη γενεαλογία εντάσσεται και ο Νυχτερινός Ανταποκριτής. Ο Μπλουμ θα έρθει σε επαφή με τους ανεξάρτητους «κυνηγούς ειδήσεων» , γνωστούς ως νυχτερινούς ανταποκριτές, οι οποίοι κυκλοφορούν στην πόλη περιμένοντας να καλύψουν ένα ατυχήματα, πυρκαγιές, δολοφονίες και άλλα ανάλογα περιστατικά με την ελπίδα να πουλήσουν τα πλάνα τους στα τηλεοπτικά δελτία των τοπικών καναλιών. Τρέχοντας από τη μία περιοχή στην άλλη, έχουν για οδηγό μια απλή εξίσωση, η οποία μετατρέπει το έγκλημα και τα θύματα σε δολάρια.
Ο Γκίλροϊ, με τη βοήθεια του διευθυντή φωτογραφίας Ρόμπερτ Έλσβιτ, μας παραδίδει ένα έξοχα κινηματογραφημένο νυχτερινό Λος Άντζελες βγαλμένο από τις καλύτερες κινηματογραφικές στιγμές του μαικλμανικού φιλμικού σύμπαντος το οποίο ο Τζίλενχαλ περιδιαβαίνει μέσα στο vintage πανάκριβο αυτοκίνητο του.. Μια ρετρό 80’ς αισθητική πλημμυρισμένη από neon και χρώματα ανώτερη κι από αυτή του Collateral. Διαφαίνεται η προτίμηση του Γκίλροϊ στις σκηνές δράσης παρά στο χτίσιμο των χαρακτήρων του με την αφήγηση κι αυτό οφείλεται στη δομή ενός σεναρίου, που προτάθηκε ορθώς για Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου, το οποίο προσπαθεί να σηκώσει παραπάνω βάρος απ’ αυτό που μπορεί να αντέξει. Παρ’ όλα αυτά, οι κανόνες του είδους του ψυχολογικού θρίλερ τηρούνται από τον σκηνοθέτη παρουσιάζοντας ένα σφιχτοδεμένο σενάριο με την ένταση να οδηγείται σταδιακά στην κορύφωση και την αδρεναλίνη να εκρήγνυται σε μεγάλες ποσότητες.
Ο Jake Gyllenhaal ενσαρκώνει τον χαρακτήρα του Λου Μπλουμ. Ενός αμοραλιστή, κυνικού -στα όρια της ψυχοπάθειας- νέου που κατευθύνεται από τις φιλοδοξίες και την ματαιοδοξία του. Ρόλος καριέρας για τον Τζίλενχολ που πολλοί τον ονόμασαν τον δικό του Ταξιτζή. Εμφανώς αδυνατισμένος και με πολύ καλή δουλειά στο μακιγιάζ, ο Λου είναι ένα βαμπίρ που διψά για αίμα στους δρόμους. Όταν το βρει, το πουλάει στην τηλεόραση για να μολύνει τους θεατές όπως ακριβώς κάνει και ένας βρυκόλακας με τα θύματα του όταν τα δαγκώνει. Είναι πάντα παρατηρητικός, μαθαίνει συνεχώς πράγματα, ρουφώντας σαν σφουγγάρι πληροφορίες από το περιβάλλον του και το διαδίκτυο όπως κάθε άλλος συνομήλικός του. Αυτά είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ανθρώπινη φύση, όπως επίσης και η προσπάθειά των ατόμων να αναρριχηθούν επαγγελματικά και να δημιουργήσουν διαπροσωπικές σχέσεις. Αυτά τα στοιχεία, σε συνδυασμό με την μοναχικότητά του, κάνουν τον Λου πιο «ανθρώπινο». Η άνοδός του στο χώρο των τηλεοπτικών ειδήσεων είναι μια κλασική ιστορία επαγγελματικής ανέλιξης, καταλήγοντας να είναι ο ιδιοκτήτης μιας αναπτυσσόμενης εταιρείας χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα. Ακόμα και την σκηνοθεσία εγκλημάτων ή την εκμετάλλευση της τραγωδίας του ίδιου του συνεργάτη του. Όμως κάποιες πράξεις του Μπλουμ, όπως αυτή της εφόδου στον τηλεοπτικό σταθμό αδιαφορώντας για τις συνέπειες ή του εκβιασμού της Νίνα σε προσωπική σχέση, υπερβαίνουν την πραγματικότητα και κλονίζουν την ρεαλιστικότητα του ήρωα συνεπικουρούμενες από την αδυναμία της αφήγησης να αποκαλύψει την πολυπλοκότητα του χαρακτήρα και να δώσει βάρος στο χτίσιμο των άλλων χαρακτήρων. Το εφιαλτικό φινάλε αποδεικνύει ότι ο πραγματικός τρόμος δεν προέρχεται από τον ίδιο το Λου, αλλά από τον κόσμο που τον δημιούργησε και τον αντάμειψε στην πορεία.
Η ταινία παραβλέπει το γεγονός ότι η σύγχρονη τεχνολογία επιτρέπει στον καθένα με ένα κινητό τηλέφωνο να καλύψει οποιαδήποτε τραγωδία και να την ανεβάσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αναλώνεται σε ένα παρωχημένο κυνήγι για ανανέωση του εξοπλισμού του ήρωα που φαίνεται ξεκομμένο από την σύγχρονη πραγματικότητα.
Παρ’ όλα αυτά, ο Νυχτερινός Ανταποκριτής είναι μια σημαντική κινηματογραφική στιγμή για την φετινή χρονιά και θα απασχολήσει το κοινό. Αδικημένο στα φετινά βραβεία της Ακαδημίας θα μπορούσε να διεκδικήσει και τον Ά αντρικό ρόλο για τον πρωταγωνιστή του. Θα συζητηθεί και θα προκαλέσει σκέψεις. Ένα must watch για το 2015. Μην το χάσετε. Κυκλοφορεί από σήμερα στις αίθουσες από την Tanweer.
Social Links: